- Doplň do viet i, í alebo y, ý:
Pracov......t...... chlapec pomáha rod......čom. Star...... otcovia majú rad...... vnúčatá.
Vzorn...... žiak sa pripravuje na v......učovacie hod......n....... Utekaj ch......tro!
- Napíš odpoveď a otázku !
Koľko máš bratov? ....................................................................................................
........................................................................................................ Ja mám tri sestry.
- Pozmeň koncovku prvého slova tak, aby bolo slovné spojenie správne!
Vzor: žiakov nový zošit mamička ........................................ modrá blúzka,
otec .................................... biele auto
- Čísla napíš slovami a utvor vety
1. hodina ..................................................................................................................
2. chlapec ....................................................................................................................
3. slovo ....................................................................................................................
- Ako rozkazuješ?
ty vy
písať .......................................... ..........................................
učiť sa .......................................... ..........................................
kresliť .......................................... ..........................................
čítať .......................................... ..........................................
- Napíš o deťoch, aké sú !
Vzor: Eva je usilovná, Mária je usilovnejšia, Marta je najusilovnejšia.
Ivan je múdry. ................................................................................................................
Katka je tichá. ................................................................................................................
- Čísla napíš slovami a utvor vety!
2 predavači ....................................................................................................................
2 stromy ........................................................................................................................
2 učiteľky ......................................................................................................................
- Doplň do viet slová v správnom tvare!
Zapáčila sa mi rozprávka o .................................
Prosím si dve kilá ..............................
Zuzka má rada chlieb s .................................
Martina považujú za ................................
- Utvor dvojice slov, ktoré označujú protikladné vlastnosti! Vzor: dobrý - zlý
silný ............................ chorý ..............................
čistý ..................................
vysoký ................................ chudý ....................................
- Dokonč vety!
Pomáhala by som, ale ..............................Mali sme dobrú náladu, lebo
..............................
Neponáhľal si sa, preto .............................. Čítal by som, ale
............................................
Zuzke dali nohu do sádry, lebo ...................................................
- Doplňte i-í, y-ý !
Dostali sme guľk .... , báb ..... k .... , koč ....k .... a iné hračk.... .
Na večeru budú pstruh .... . Str ....g .... majú veľk ..... nos.
- Slová v zátvorkách dajte do správneho tvaru:
Navštívia ma moji /brat/……………….a moje /sestra/……………..
Na stanici ma čakali / kamarát/………………a / kamarátka/…………………
Prídu po mňa títo / ujo /……………a /teta /…………….
Naši / sused /……………..sú dobrí / človek /………….
Našťastie ešte žijú moji / starý otec /………………a moje /stará mama
/………………
- Napíš, koho čo bolí:
Peter si zranil nohu. Bolí ………………………………..
Katka si zlomila ruku. Bolí ………………………………..
Magda má skrivenú chrbticu. Bolí ……………………………......
Peter má zapálené ucho. Bolí ………………………………..
Anča ide k zubárovi. Bolí ……………………………......
- Napíš inými slovami:
Na ulici niet ani živej duše. ………………………………………
Vonku je nečas. ……………………………………....
Slnko je zubaté. ……………………………………....
- Pomenuj ich:
Tento chlapec rozpráva po nemecky. On je ……......…………..
Domovina Jaroslavy je Slovensko. Ona je ……………………
- Napíš na prázdne miesta názvy zamestnania:
…………………. upiekol chutné pečivo....………………. vyliečila kamaráta z choroby. ………………….
predviedli divadelnú hru.……………... nás naučila veľa múdrych vecí. …………………… uvarili žiakom chutný obed.
- Doplň chýbajúce slová:
dobrý ……............………………. ….................... krajší ………………….............
malý ………............……. najhorší……............…… vyšší ………......................……
- Napíš čísla slovami a slová v zátvorkách daj do správneho tvaru:
Mám 1……………../brat/………………………............. Má 3……………../súrodenec/…………………...........
Mám 2…………… /stará mama/………………………. Máš 1……………/ sestra /…………………..................
Má 5……………./ sesternica/………………………....
- Pomenuj ich inými slovami:
strýko je ..............................................…………………….......………………………
teta je ................................................………………………........……………………
stará mama je ......................………….……………..............………………………
starý otec je ………………..................………………............………………………
bratanec je …...............................……………………............………………………
- Napíš:
a)koho si vážiš ? /starý otec, učiteľka, kamarát, lekárka, rodičia/
Vážim si……………………………………………………...........…………….......
b) čomu sa najradšej venuješ? / šport, hudba, čítanie, hra, tenis /
Najradšej sa venujem …………………………………………..........………………
c) čoho sa bojíš ? / vlk, žaba, pes, medveď, koza /
Bojím sa ………………………………………………………..........………………
d) s kým sa lúčiš ? / stará mama, sused, priateľ, spolužiačka, Peter /
Lúčim sa s …………………………………………………………............…………
- Doplň i-í, y–ý!
Včera sme sa šm .. kal.. s kamarátm .. na ľade. Bol .. ma hrdlo. Išl
..sme s otcom k
lekárov .. . Lekár m .. predp .. sal liek. Mam .. čka v kuch .. n ..
uvar .. la š .. pkov .. čaj.
M .. slím, že na večeru budeme mať v .. prážan .. s .. r. Lekár .. liečia chor
.. ch.
-
Napíš čísla slovami!
Petra bola u zubného lekára /1./ ………………. a Janko /2./ ………………..
Peter sedí v /9./ ………………….. lavici. Jeho brat chodí do /8./ …………………. ročníka.
Zuzka došla iba na /7./ ……………………. hodinu.
-
Doplň sa alebo si !
Mäsiar ………… váži mäso. Každý týždeň ………… vážim. Deti ……….. vážia rodičov. Ráno ………… umývam studenou vodou.
Vlasy ………… umyjem šampónom. Riad ………. umývam JAR – om. Dvakrát denne … ..… umyjem zuby.
Oblečiem ……..….. čierne rukavice. V zime ………… teplo obliekame. Obliekam …………. sestre kabát.
-
Napíš správne slovné spojenia! Vzor: otcov klobúk
žiak – pravítko otec – kamaráti žiačka – lopta Zuzka – kvety
Katka – zošit matka – rodičia Peter – taška učiteľ – knihy
sused – dom lekár – okuliare
-
Doplň správne koncovky!
Venujem sa: |
turistik - |
Bojím sa: |
had – |
|
tenis - |
|
koz – |
|
plávan - |
|
mačk – |
|
šport - |
|
medveď – |
|
cyklistik - |
|
lev – |
-
Rozkazuj!
ty vy
učiť sa ……………………….. ………………………….
cítať ……………………….. ………………………….
písať ……………………….. ………………………….
hrať sa ……………………….. ………………………….
sedieť .………………………. ………………………….
-
Napíš čísla slovami a slová daj do správneho tvaru:
2 /okno/ ……………………………. 2 /strýko/ ………………………………
2 /skriňa/ …………………………… 2 /teta/ ………………………………….
2 /stôl/ ………………………………
-
Doplň chýbajúce predložky!
Kniha je ……… lavici. Pero je ………. knihou a zošitom. Žiačka číta
…….. knihy.
Žiaci sú ……… triede. Chlapec sedí ……….. stolom. Lopta je ……….. stolom. Otec uloží kabát ………. skrine.
Polica je ………. stene ………… televízorom. …….. domom stojí auto.
-
Vety napíš v množnom čísle!
Žiak číta ľudovú rozprávku. Stará mama polievala záhradu. Otcov priateľ je dobrý človek.
Moja teta býva v Bratislave.
-
Napíš vlastnosti opačného významu!
skromný - sýty - pekný - dobrosrdečný - usilovný - vysoký - smelý - mäkký -
veselý - tučný -
- Doplň správne -i/-í, -y/-ý!
Rodičia m... kúpili psa. M... všetci m...lujeme zvieratá. R...chlo sa
naučil, kde má svoje miesto, ale každú noc v...je. Do m...sk... mu dávame
krmivo a trocha vod... . Teš... ma, že mám nového priateľa. N...kdy ho
neopustím. Každ... večer chodím s ním na dlhé prechádzk... . Všetci
sme rad..., že sa mu u nás dobre dar... . Aj keď stále naháňa susedove
mačk..., verne nám slúž... .
- Doplň do viet: rád, rada, rado, radi, rady!
Pes má ..................... kosť. Medveď má ..................... med.
Opica má ................. banán.
Koza a zajac majú ...................... kapustu. Chlapci majú
...................... futbal.
Chlapci a dievčatá majú ............................ vybíjanú. Bábätko
má ......................... mlieko.
Slávka a Lenka majú ....................... zimné športy.
- Doplň do viet správne koncovky!
Chce...... by som piecť koláč. Karol by chce....... písať list. Vierka by chce..... cestovať vlakom.
Fero a Bohuš by chce...... ísť do Bratislavy. Mačiatko by chce.... piť mlieko. Mačička
by chce..... chytiť myš. Zajtra by sme chce..... ísť do kina. Aj oni by chce..... ísť s nami?
- Doplň do viet názvy dní!
Dnes je ................................. . Včera bol .............................. .
Predvčerom bola ............................. . Zajtra bude ............................... .
V ................................. a v ................................. nechodíme do školy.
Po ................................. nasleduje pondelok.
Pred piatkom je ................................ .
Medzi ............................ a ................................. je nedeľa.
Tretí deň v týždni je ................................ .
Posledný deň v týždni je ................................. .
- Doplň správnu predložku!
Deti sú ....... izbe. Lampa je ........ stole. Chlapec uloží kabát ........ skrine.
Lopta je .......... stolom. Peračník je ............... knihou a zošitom.
Dievčatko číta .......... knihy. ........... oknom stojí snehuliak.
Polica je ...... stene. ......... rodičov som dostal darček.
Cestujem .......... sestrou .......... výlet. Na Vianoce pôjdeme ..... starým rodičom.
- Ak treba, doplň do viet: sa, si, –– !
Umyjem ........ teplou vodou. Otec ma naučil ......... hrať karty. Vlasy ......... umyjem šampónom.
Úlohy ......... naučím po obede. Po večeri umyjem ......... riad. Po kúpeli .......... utriem.
Oblečiem ........... červené nohavice. Ráno učešem ............ sestričku.
- Pridaj ku každému číslu správne písmeno!
obrázková - 1 ......... A - televízor
čínske - 2 ......... B - voda
pracovný - 3 ......... C - ples
spoločenská - 4 ......... D - med
včelí - 5 ......... E - hra
maškarný - 6 ......... F - zošit
minerálna - 7 ......... G - kniha
farebný - 8 ......... H - pero
- Stupňuj prídavné mená:
mladý .................................................... smelý
............................................................
pekný .................................................... široký
..........................................................
zdravý ................................................... dlhý
.............................................................
dobrý .................................................... malý
.............................................................
zlý ......................................................... veľký
.............................................................
- Napíš čísla slovami a utvor správny tvar podstatných mien!
kúpalisko 1 ................................................ 2
..............................................................
srdce 2 ....................................................... 5
..............................................................
otec 2 ....................................................... 5
..............................................................
matka 2 ....................................................... 5
..............................................................
dom 2 ....................................................... 5
..............................................................
dieťa 1 ....................................................... 2
..............................................................
- Napíš:
Čo máš rád? (zmrzlina) .................................................................................................
Čím cestuješ? (vlak) ......................................................................................................
S kým ideš do kina? (brat) ...........................................................................................
Koho sa pýtaš? (učiteľka) ..............................................................................................
Čoho sa bojíš? (vlk) .......................................................................................................
Komu píšeš list? (rodičia) .............................................................................................
1.
Doplň
chýbajúce –i, -í, -y, -ý!
V zoologickej záhrade sú
t__gre. Zajtra sa chystáme do k__na. V l__terárnej čítanke sú pekné
poviedky. Na d__ktát som dostal trojku. Boli sme na poliklinike, lebo ma
bol__ hrdlo. Viac m__liónov ob__vateľov Zeme sa živí r__žou. Hľadá sa
skr__ša pre s__nove poklady. Vtáci majú kr__dla. Motýle patria do rodiny
hm__zu. Č__stota je pol zdravia. Peter sa ch__stá do d__vadla.
Hodin__
na stene nahlas t__kajú. Starým rodičom t__kám. T–bor dostal novú
g__taru.
2.
Napíš
chýbajúce: náš, naša, naše, váš, vaša, vaše, ich
Príklad: (My) dom je veľký.
– Náš dom je veľký.
(Vy)
.................. dom je väčší. (Oni) ................. pes sa volá
Dunčo. (My) .................auto je biele.
(My)
................. záhrada je malá, (vy) .................záhrada je menšia,
(oni) ................. záhrada je najmenšia. Tento bicykel je (my)
................ (Vy) ................ auto je rýchlejšie ako (oni)
...............
3.
Rozkáž
!
ty
on,
ona, ono
skočiť
.................................................
................................................
bežať
.................................................
................................................
jesť
..................................................
................................................
umývať sa .................................................
................................................
dať
.................................................
................................................
doniesť
.................................................
................................................
kúpiť
.................................................
................................................
-
Clapci
sa rozprávajú (autá) o .............................
Ženy sa rozprávajú (deti) o ..................................
Dievčatá sa rozprávajú
(chlapci) o .........................
Muži sa rozprávajú (futbal) o
............................
5.
Stupňuj
prídavné mená:
vysoký
................................................................................................................
usilovná
...............................................................................................................
široké
...............................................................................................................
6.
Napíš,
čie sú tieto veci:
Zuzka (pero)
............................................. Peter ( taška) ..........................................
Eva (zošit) .................................................
Martin (kabát) ........................................
Katka (kniha) ............................................
Karol (rodičia) ........................................
Marta (bratia)
.............................................
7.
Čoho
koľko vidíš?
Vidím 2 (dom)
.............................................
Vidím 5 (stolička) ...............................
Vidím 1 (šaty)
.............................................. Vidím 1 (chlapec)
.................................
Vidím 2 (dievča)
..........................................
8.
Doplň
do viet chýbajúce sa, si, - !
Ráno ........... umyjem
studenou vodou. Naučím ..........ťa hrať karty. Deti ..........sa hrajú
na dvore. Ráno aj večer ................umyjem zuby. Po obede
...............naučím básničku.
9.
Doplň
chýbajúce predložky:
Deti sú ............ škole. Váza
je ............... stole. Obraz visí ............. stene ............ televízorom.
Peter chodí ............ knižnice.
Tanier dám ............ stôl.
10.
Napíš
vlastnosti!
Vzor: rád rozdáva – je
dobrosrdečný
Nebojí sa – je
............................... Nemá
dobrú náladu – je .................................
Dobre sa učí – je
......................................
Teší sa – je .........................................
Odovzdá miesto starším –
je ......................................
11.
Napíš
slová opačného významu:
pekný ................
vysoký .................................
zdravý ...................................
rýchlo ................ málo .....................................
dlho ........................................
ľahký .................. zlý ........................................
mäkký ....................................
starý
.......................................
12.
Ktoré
je správne ukončenie vety? Pripíš správne písmeno !
Dlho som ležal(a) na slnku a
............... A – popálil(a) som sa.
Krájal(a) som chlieb a
.........................
B – bolia ma uši.
Zapálil(a) som sviečku a
.....................
C – porezal(a) som sa.
Nezobral(a) som si čiapku a
............... D – dostal(a) som úpal.
13.
Napíš,
či je pravda: (áno – nie)
Krava je cicavec
...............
Znáša vajíčka ..............
Má kopytá .......................
Má chobot
...........................
Dáva mlieko ................
Pasie sa na lúke ...............
14.
Doplň
slová (čuch, hmat, sluch, zrak):
Sova má dobrý
...................... ale zlý
......................
Pes má výborný
.................... Slepý má
dobrý ..........................
15.
Čo
sú títo ľudia?
Môj strýko hrá na husliach. On je ............................... Moja
teta hrá na klavíri. Ona je ......................... Môj otec lieči
chorých. On je ................................ Moja mama učí deti. Ona
je ................................ Môj brat predáva v obchodnom
dome. On je ...................................
|